Návštěvnost české ligy – Zajdeme na fotbal? Podle toho, s kým hrajem.

Přes 12 000 lidí na generálce v Edenu, skoro 8 000 na Letné. A z návštěvy 4 727 diváků na druhém předkole Evropské ligy v Boleslavi byli překvapeni už asi úplně všichni. V minulé sezóně tolik lidí do Adidas Arény nedorazilo ani na tehdy mistrovskou Plzeň, jen pražská „S“ přilákala více fanoušků. Návštěvnost české ligy je teď prostě téma.

Velké teplo i nadšení

Do předních týmů přišla velká jména. Hon na Ligu Mistrů začal zostra, aniž by se koplo do míče a fanoušci to vycítili. Důvodů, proč se budou v této sezóně u turniketů tvořit o něco delší fronty než v té minulé, je bezesporu více. Férové je si nicméně přiznat, že jsou prázdniny a zájem o fotbal je nyní přirozeně vyšší. Teplé počasí a studené pivo jde s fotbalem ruku v ruce od okresu až po takový svátek jako byl zápas Slavie s Nice nebo Sparty s Vitesse.

návštěvnost české ligy během sezóny

<Statistická vsuvka>

Zjištění prezentovaná v tomto článku vycházejí z posledních 3 sezón. Použit byl regresní model bez konstanty, do kterého vstupují domácí a hostující tým, umístění v tabulce z minulé sezóny, identifikátor zápasů velké trojky a kolo, ve kterém se zápas odehrál jako polynom 2. stupně. Adj. R2 je na hodnotě 0,93 a normalitu reziduí kazí jen zápasy Plzně, kde model předpovídá pro nejdůležitější zápasy vyšší návštěvu, než je kapacita stadionu.

Když se bavíme o celkové návštěvě, je jasné, že je velmi ovlivněná tím, v jaké formě se nacházejí týmy s velkou fanouškovskou základnou. Jen pro připomenutí, když se v sezóně 2014/15 budeme bavit o Slavii, Liberci, Ostravě a Brnu, tak povedeme diskuzi o týmech na 11. až 14. místě konečné tabulky. Sešívaní jsou nyní mistry a prodáno už mají o 1 000 permanentních vstupenek více než byla v Edenu tři roky zpátky průměrná návštěva.

První kolo sezóny má očividně největší potenciál k zaplnění ochozů, to zimní pauza má na lidi opačný efekt. Nejméně navštěvované je 17. kolo, tedy první „jarní“ po zimní pauze. Demonstrovat vliv počasí lze na zmíněném zápasu Plzně v Boleslavi z minulé sezóny. Hrál se ve 14. kole, bylo 8° C a zataženo, nedorazily ani čtyři tisícovky lidí. Na Liberec v prvním kole přišlo 4 177 diváků.

Ty spodní týmy mě nezajímají

– Zajdeme na fotbal?

  • * S kým hrajeme?

– S Příbramí.

  • * Tak půjdeme jindy.

 

soupeři, kteří nejvíce táhnou diváky

Klub šéfovaný panem Starkou diváky netáhnul. Nula je u Příbrami nastavená záměrně, ostatní týmy jsou s ní potom porovnány. Ať už fandíte jakémukoli týmu a odpovídáte si na otázku, zda jít nebo nejít na fotbal, a míří k vám Sparta, tak v porovnání s Příbramí si spolu s vámi kladně odpoví /v průměru/ o 3 500 lidí více.

Výměna týmů se pro návštěvnost české ligy vyplatí

Výměnou Příbrami s Hradcem za Ostravu a Olomouc liga získává fanoušky navíc. Chachaři se v uplynulé sezóně vypravovali na domácí zápasy v takovém počtu, že pouze trojlístek z čela první ligy se mohl chlubit vyššími návštěvami. Olomouc ve své poslední sezóně mezi elitou byla v tabulce návštěvnosti také v první polovině. Baník je atraktivní i jako soupeř a má početné výjezdy na venkovní zápasy.

zvýšená návštěvnost české ligy

Za předpokladu, že by se návštěvnost řídila stejnými zákonitostmi jako v posledních třech sezónách a podle popsaného modelu, můžeme na stadionech jen v důsledku obměny týmů očekávat asi o 6 % více diváků. Nárůst se dá ale předpokládat ještě vyšší, jelikož model vycházející z informací posledních 3 let návštěvy v Edenu určitě podceňuje, stejně tak u Ostravy. Tam je podhodnocení způsobeno rozepřemi mezi fanoušky a vedením týmu v minulosti, kdy dokonce docházelo k bojkotu zápasů. Horní odhad nárůstu je 20 %. To by při průměrné ceně vstupenky 150 Kč přineslo do kas týmů (souhrnně) 10 až 35 milionů korun. Pravda, z celé částky třeba taková Sparta nepokryje ani svého trenéra, ale jsou týmy, kterým i jejich malý podíl na této sumě o něco málo usnadní život.

Sparťanský paradox a nedoceněná Dukla

Jestli je ještě u nějakého týmu potenciál k nárůstu návštěvy, pak je to u týmu z Letné. Na Sociálních sítích má téměř 3x více fanoušků než ostatní v pořadí. Třeba Slavia, která zakončila minulou sezónu s nejvyšší domácí návštěvností, je až na 4. místě za Spartou, Plzní a Ostravou. (zjišťováno 8. 6. 2017)

návštěvnost a fanoušci na soc. sítích

První graf na obrázku ukazuje domácí návštěvnost po odfiltrování ostatních vlivů (soupeři, ligové kolo, postavení v tabulce). V nadsázce by se dal označit za jakýsi potenciál permanentních vstupenek. I přes fanouškovskou dominanci letenských je tento potenciál podobný i pro Slavii s Plzní. Tyto týmy mají totiž základny svých věrných po celé republice, což se projevuje ve druhém grafu. Lidé, kteří tyto týmy podporují a bydlí daleko od svého domácího stadionu, zkrátka vyrazí podporovat svůj klub na nejbližší prvoligový stadion u jejich bydliště.

Že je v Praze fotbalu tak nějak hodně, dokazuje situace Dukly. Ta dlouhodobě hraje pohledný kombinační fotbal, ale její stadion je suverénně nejméně navštěvovaný. Jakoby si Slavia, Sparta a Bohemka uzmuli všechny pražské fanoušky jen pro sebe. Když ale Dukla vyjede ze svého stánku na venkovní zápas, je sedmým nejvyhledávanějším týmem.

 


Tolik pro můj první příspěvek na těchto stránkách. Není mojí ambicí se zde nějak často rozepisovat, většina mé aktivity bude nadále skrze krátké příspěvky a grafy na Twitteru a Facebooku. Pokud vás zajímá, kdo že to měl tu drzost zaregistrovat si doménu a přezdívku Český Mistr, pak vězte, že jsem Jakub z malé vesnice na severu. Toho času dosluhující student statistiky a datového inženýrství na Vysoké škole ekonomické v Praze. Přezdívku Český Mistr jsem zvolil z toho důvodu, že moje první zveřejněné výpočty ukazovaly procentuální šance týmů na titul.

Zanechat Odpověď

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.